Tertúlies dialògiques. Lectura i literatura



LECTURA DIALÓGICA

La lectura dialògica emfatitza la qualitat i diversitat de les interaccions en els processos instrumentals de la lectoescriptura; el que implica l'augment de les  interaccions al voltant de les activitats de lectura, multiplicant els espais més enllà d'on tradicionalment s'havien contemplat i obrint-los a persones molt diverses. En aquest sentit, la lectura dialògica no es redueix a l'espai de l'aula sinó que amplia els àmbits de treball, incloent la varietat de pràctiques de lectura que poden realitzar-se en la biblioteca, activitats extraescolars, en la llar, en centres culturals… La clau està en la coordinació entre els aprenentatges que es realitzen en l'aula, el carrer i la llar.
Crear espais dialògics  entorn de la lectura potència l'aprenentatge i fomenta la curiositat, generant també dinàmiques de solidaritat en les quals  s'ajuden uns a uns altres.

PROCÉS D'ACCELERACIÓ DE L'APRENENTATGE DE LA LECTOESCRIPTURA DES D'UN ENFOCAMENT DIALÓGICO

SUPERACIÓ DEL BINOMI TRADICIONAL EDUCADOR/A- ALUMNE/A
Es dóna amb la participació de tota la comunitat. La transformació de les relacions entre educador/a- alumne/a suposa que l'alumnat tinga un paper actiu, i que siga de caràcter significatiu i funcional.

AUGMENT DE LES INTERACCIONS
Facilitar la multiplicitat d'interaccions a l'entorn d'aprenentatge, d'altres iguals i altres persones adultes. La lectura compartida genera aprenentatge més enllà del propi text.

FOMENT DE L'APRENENTATGE INSTRUMENTAL
Centrar l'atenció en la pràctica de la lectura inclou repassar paraules, lletres, sons… però en contacte amb altres iguals o uns altres referents adults, amb els quals generar un espai de desenvolupament cognitiu i lingüístic potencial.


TERTÚLIES LITERÀRIES DIALÒGIQUES


Les Tertúlies Literàries naixen en un centre d'educació d'adults amb la intenció d'acostar a persones sense formació acadèmica a la literatura clàssica universal. Actualment aquestes pràctiques s'han estès també en les aules d'educació primària i secundària.

En què consisteixen les Tertúlies Literàries?

La metodologia de les tertúlies parteix de la lectura dialógica de les obres de la literatura clàssica universal, és a dir la lectura d'un text donant-li un sentit, comprenent i aprofundint en la interpretacions que fa la persona d'una forma crítica, promovent un diàleg igualitari entre totes les persones que comparteixen l'espai de diàleg sobre la lectura. En cada sessió cada persona participant exposa un paràgraf que li ha cridat l'atenció i expressa a la resta de persones allò que li ha suscitat. La idea és que a través del diàleg i les aportacions de cada membre es genere un intercanvi enriquidor que construeix al seu torn nous coneixements.

Algú assumeix el rol de moderador amb la idea d'afavorir una participació igualitària entre tots els membres dins del diàleg.


Aportacions a l'aprenentatge
Les tertúlies literàries contribueixen al fet que l'alumnat participe activament en el procés de construcció de coneixement, així doncs, totes les valoracions són escoltades i es tenen en compte; tots es poden ajudar; fomenta la lectura millorant la comprensió lectora, el vocabulari… El fet de fonamentar el diàleg contribueix a desenvolupar valors com la convivència, el respecte, la solidaritat…



1ª SESSIÓ

El dia 17 de gener varem començar amb aquesta nova experiència. De moment hem decidit treballar com a llibre introductori a una lectura clàssica, el nostre llibre de "Tirant i Carmesina". La nostra idea és continuar treballant "Tirant lo Blanch" (adaptat).

La nostra manera de treballar està programada de la següent manera:

1º Lectura individual d'uns capítols.
2º Preparació individual d'opinions, preguntes...., necessàries per a la tertúlia.
3º Tertúlia.

* En les nostres tertúlies és molt important saber respectar els torns de paraula, les opinions diverses i la participació.






 

2 comentaris:

  1. el conte de "Yo tirant tu carmesina " estava molt xulo hara estem amb "manolito gafotas" tinc ganes de comenzar !!!

    ResponElimina
  2. Ya ACABA EL CURS :( Tant de bo començara huyyy !!

    ResponElimina