LECTURA DIALÓGICA
La lectura dialògica emfatitza la qualitat i diversitat de les interaccions en els processos instrumentals de la lectoescriptura; el que implica l'augment de les interaccions al voltant de les activitats de lectura, multiplicant els espais més enllà d'on tradicionalment s'havien contemplat i obrint-los a persones molt diverses. En aquest sentit, la lectura dialògica no es redueix a l'espai de l'aula sinó que amplia els àmbits de treball, incloent la varietat de pràctiques de lectura que poden realitzar-se en la biblioteca, activitats extraescolars, en la llar, en centres culturals… La clau està en la coordinació entre els aprenentatges que es realitzen en l'aula, el carrer i la llar.
Crear espais dialògics entorn de la lectura potència l'aprenentatge i
fomenta la curiositat, generant també dinàmiques de solidaritat en les quals s'ajuden uns a uns altres.
PROCÉS D'ACCELERACIÓ DE L'APRENENTATGE DE LA LECTOESCRIPTURA DES D'UN ENFOCAMENT DIALÓGICO
SUPERACIÓ DEL BINOMI TRADICIONAL EDUCADOR/A- ALUMNE/A
Es dóna amb la participació de tota la comunitat. La
transformació de les relacions entre educador/a- alumne/a suposa que l'alumnat
tinga un paper actiu, i que siga de caràcter significatiu i funcional.
AUGMENT DE LES INTERACCIONS
Facilitar la multiplicitat d'interaccions a l'entorn
d'aprenentatge, d'altres iguals i altres persones adultes. La lectura
compartida genera aprenentatge més enllà del propi text.
FOMENT DE L'APRENENTATGE INSTRUMENTAL
Centrar l'atenció en la pràctica de la lectura inclou
repassar paraules, lletres, sons… però en contacte amb altres iguals o uns
altres referents adults, amb els quals generar un espai de desenvolupament
cognitiu i lingüístic potencial.
Les Tertúlies Literàries naixen en un centre d'educació d'adults amb la intenció d'acostar a persones sense formació acadèmica a la literatura clàssica universal. Actualment aquestes pràctiques s'han estès també en les aules d'educació primària i secundària.
En què consisteixen les Tertúlies Literàries?
Aportacions a l'aprenentatge
TERTÚLIES LITERÀRIES DIALÒGIQUES
Les Tertúlies Literàries naixen en un centre d'educació d'adults amb la intenció d'acostar a persones sense formació acadèmica a la literatura clàssica universal. Actualment aquestes pràctiques s'han estès també en les aules d'educació primària i secundària.
En què consisteixen les Tertúlies Literàries?
La metodologia de les tertúlies parteix de la lectura dialógica de les obres de
la literatura clàssica universal, és a dir la lectura d'un text donant-li un
sentit, comprenent i aprofundint en la interpretacions que fa la persona d'una
forma crítica, promovent un diàleg igualitari entre totes les persones que
comparteixen l'espai de diàleg sobre la lectura. En cada sessió cada persona
participant exposa un paràgraf que li ha cridat l'atenció i expressa a la resta
de persones allò que li ha suscitat. La idea és que a través del diàleg i les
aportacions de cada membre es genere un intercanvi enriquidor que construeix al
seu torn nous coneixements.
Algú assumeix el rol de moderador amb la idea d'afavorir
una participació igualitària entre tots els membres dins del diàleg.
Aportacions a l'aprenentatge
Les tertúlies literàries contribueixen al fet que l'alumnat participe
activament en el procés de construcció de coneixement, així doncs, totes les
valoracions són escoltades i es tenen en compte; tots es poden ajudar; fomenta
la lectura millorant la comprensió lectora, el vocabulari… El fet de fonamentar
el diàleg contribueix a desenvolupar valors com la convivència, el respecte, la
solidaritat…
1ª SESSIÓ
El dia 17 de gener varem començar amb aquesta nova experiència. De moment hem decidit treballar com a llibre introductori a una lectura clàssica, el nostre llibre de "Tirant i Carmesina". La nostra idea és continuar treballant "Tirant lo Blanch" (adaptat).
La nostra manera de treballar està programada de la següent manera:
1º Lectura individual d'uns capítols.
2º Preparació individual d'opinions, preguntes...., necessàries per a la tertúlia.
3º Tertúlia.
* En les nostres tertúlies és molt important saber respectar els torns de paraula, les opinions diverses i la participació.
1ª SESSIÓ
El dia 17 de gener varem començar amb aquesta nova experiència. De moment hem decidit treballar com a llibre introductori a una lectura clàssica, el nostre llibre de "Tirant i Carmesina". La nostra idea és continuar treballant "Tirant lo Blanch" (adaptat).
La nostra manera de treballar està programada de la següent manera:
1º Lectura individual d'uns capítols.
2º Preparació individual d'opinions, preguntes...., necessàries per a la tertúlia.
3º Tertúlia.
* En les nostres tertúlies és molt important saber respectar els torns de paraula, les opinions diverses i la participació.
el conte de "Yo tirant tu carmesina " estava molt xulo hara estem amb "manolito gafotas" tinc ganes de comenzar !!!
ResponEliminaYa ACABA EL CURS :( Tant de bo començara huyyy !!
ResponElimina